En af de ting, vi har erfaret ved at arbejde med store internationale virksomheder er, at ALT bullshit snak er til større skade end gavn, når du ønsker at rulle en ny strategi ud i din afdeling.
Jo større en virksomhed du er del af, jo vigtigere er det at du kommunikerer så simpelt som muligt.
Når du står, og skal inspirere alle til at følge eller forstå den nye strategi, står du typisk foran en del hjerner. De er allerede på overarbejde, inden de sætter sig ned foran dig.
Men én ting er vigtigt – at dem, der sidder foran dig, ønsker at lykkedes sammen med dig, hvis bare de føler sig inspireret, og de forstår jeres mission.
Der er INTET, der er mere demotiverende, end at føle sig dum. Det er der ingen af jer, der ønsker, og det er en træls kommunikationsdræber.
Du behøver ikke være bange for, at du bruger for enkelte og unuancerede ord, og at du dermed kommer til at virke uprofessionel, for det gør du ikke – tværtimod!
Som menneske med dansk kulturbaggrund, ønsker vi på INGEN måder at tale ned til folk. Derfor har vi en tendens til at bruge et sprog, som kan gøre selv fagfolk usikre ind i mellem. Det er selvfølgelig ikke vores mål, men vi tror, at vi på den måde viser, at vi har fuld respekt for modtageren, og betragter dem som vidende inden for det specifikke emne. Og det er de sikkert også, men måske har de ikke været med på rejsen lige så længe som dig.
Vi har en tendens til at glemme, hvor vores egen forståelse var for blot et halvt år siden. Så hvis du prøver at tænke et år tilbage, til da du startede med at udvikle strategien, kan du spørge dig selv: hvor var din egen forståelse og fulde billede for rejsen? Forsøg at forklare dit gamle jeg, hvor du står i dag på blot 7 minutter – hvordan ville du så selv ha’ ønsket, at det blev præsenteret?
Hvis du nu, allerede bare ved disse få ord, føler dig i stand til at gentænke din præsentation, så er vi blot glade for, at vi kunne hjælpe. Tænker du, at der skal lidt mere til, og du mangler en visuel PowerPoint til at understøtte dit budskab, så giv os et kald.
En process foregår typisk sådan
- Vi mødes, og du forklarer mig, hvad det er, du skal have kommunikeret. Så sender du mig dit manus
- Derefter tager vi et møde, hvor du forklarer mig dit manus. Her stiller jeg dig utrolig ubegavede - og til tider irriterende - spørgsmål. Men frygt ikke, det er det, der skal til. Det hjælper nemlig min hjerne med at afkode opgaven
- Jeg går hjem, og så sover jeg i 3 magiske dage. Det er de dage som jeg ved, at min hjerner har brug for, for at lagre og bearbejde dine forklaringer. Derefter starter min hjerne. Den begynder at kigge på systemer og flow i dit manus, og den forsøger at hoppe ind i hovedet på modtageren. Så forelsker den sig i en designstil og et farveunivers, og derefter skærer den helt ind til benet, og beslutter hvilke billeder, diagrammer eller tegninger der skal til, for at din præsentation bliver let forståelig
- Så tager vi en korrektur, dig og mig sammen. Der er HELT sikkert noget, jeg har fået forkert fat i – eksempelvis et fagord, som jeg bruger forkert. Men her udnytter vi blot, at din hjerne er med i processen. Skulle du klæde mig på med al din viden – ja så kunne du bruge hele dit liv på det. Så lad os for Guds skyld komme til målet hurtigere end det :)
- Jeg retter til, og vupti, så skulle din og min hjerne gerne have udviklet et kommunikationsværktøj til dig.Det vil typisk være en animeret PowerPoint. Men vurderer du og jeg, at der er behov for at understøtte denne med andre elementer, så bliver det også en del af pakken.
Her er der 2 fødder plantet solidt i jorden, og en tro på, at direkte kommunikation i øjenhøjde er den rareste og bedste måde at arbejde på. Jeg kan af gode grunde ikke vise nogle af de kommunikationsprodukter inden for strategi og bæredygtig transformation, som jeg har lavet – for din kommunikation er til dig, og ikke til andre.
Er du klar til en snak?
Så tøv ikke med at tage fat i mig.
Jeg er mere end sikker på, at jeg kan hjælpe dig og din virksomhed.